Köp- och leveransvillkor

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos Stureby Maskiner AB (org.nr 556757-4594), hädanefter kallat “Stureby Maskiner”, ”oss” eller ”vi”, på Stureby Maskiners webbplatser, via e-post, telefon (gemensamt kallade ”Webbplatsen”).

Leveranstider
Varor som finns i lager skickas normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. Normal leveranstid är cirka 1-6 dagar. Under högsäsong kan det ta längre tid. 

Om leveranstiden skulle avvika från detta, meddelar vi dig som kund detta, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress eller telefonnummer. 

Leveransvillkor 

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. 

Frakt

Vi använder i huvudsak Postnord samt DHL som speditör för att hantera gods och försändelser. Fraktalternativen som erbjuds innefattar företagspaket, hemleverans, samt ombud. Vid skrymmande föremål eller vid särskilda leveransomständigheter så som färjetransport kan en särskild fraktavgift komma att tillämpas.

Orttillägg

Leverans av produkter till udda orter och öar kan DHL ta ut extra orttillägg. I sådana fall kommer vi att kontakta dig och berätta att fraktkostnaden blir en annan än vad som står på ordern p.g.a. orttillägget.

Transportskada

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss via vår kundtjänst på 08-121 04 340

Restnoterade varor

Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika varor förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Outlösta paket

Har du beställt varor och inte hämtar ut din försändelse innan denna går i retur till oss (paket 1 vecka från avisering), så fakturerar vi dig 350 kr för våra fraktkostnader samt vårt arbete med hantering av varorna. Har du redan erlagt betalning för varorna kommer vi kreditera det betalda beloppet förutom 350 kr samt ordinarie fraktkostnaden.

Outlösta paket i butik

Har du beställt varor med uthämtning i butik och inte hämtar ut din beställning inom 1 vecka, så fakturerar vi dig 350 kr för våra lagerkostnader samt vårt arbete med hantering av varorna. Har du redan erlagt betalning för varorna kommer vi kreditera det betalda beloppet förutom 350 kr.

Priser

Priser som anges på Webbplatsen anges exkl. moms eller inkl. moms beroende på vad användaren av handelssystemet har gjort för val vid varukorgen på Webbplatsen. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna i ”kassan” innan köp där både moms och eventuell fraktkostnad visas.

Beställning

Hos oss kan du beställa produkterna via Webbplatsen, via e-post eller via kundtjänst på 08-810220. Vissa produkter har ett minsta beställningsantal.

Betalning 

På Webbplatsen kan du välja mellan flera olika betalningsmetoder. Välj den metod och det leveranssätt som passar dig bäst när du kommer till kassan, innan du bekräftar köpet. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.

Betalningsalternativ

Privatpersoner och juridiska personer betalar antingen via Klarna Check-Out eller via förskottsbetalning till bankgiro vid beställning. Vid förskottsbetalning kommer betalningsinstruktioner att visas på skärmen i samband med att du slutför din beställning. Betalningsinstruktionerna kommer även att sändas till dig via e-post.

Observera att en order som betalas via förskottsbetalning skickas först när betalningen är synlig hos vår bank. Detta är vanligtvis 1-2 bankdagar efter genomförd betalning.

Betalningsalternativ avtalskunder

Avtalskunder har, utöver de betalningsalternativ som nämns här ovan, även möjlighet att handla mot faktura förutsatt att avtalskunden är kreditvärdig. Stureby Maskiner kan komma att inhämta en kreditprövning vid upprättande av avtalskund samt vid order.

Vill du ansöka om att bli avtalskund gör du det genom att kontakta oss via telefon, mail eller i butiken.

Klarna

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Klarna Checkout 

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

Klarna Faktura 
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

• Få alltid hem varan innan du betalar

• Betalningstid – alltid 14 dagar

• Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

• Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*

• Ladda ner dina fakturor från klarna.se

• Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Klarna Konto 

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

• Få alltid hem varan innan du betalar

• Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet

• Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

• Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura

• Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad

• En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp

• Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

Ångerrätt

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning upp till 14 dagar efter genomfört köp. Meddelande om att du önskar utnyttja öppet köp ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. För återbetalning – ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

Du kan utöva din ångerrätt genom att lämna eller skicka oss ett klart och tydligt meddelande om att du ångrar ditt köp (till exempel ett brev avsänt per post, e-post eller genom att ringa oss). Skicka gärna meddelandet till vår kundtjänst på info@sturebymaskiner.se.
Våra fullständiga kontaktuppgifter hittar du lite längre ner. Det ska tydligt framgå vem som är avsändare och att det gäller ångerrätt. Konsumentverket har tagit fram ett standardformulär som du kan använda om du önskar utöva din ångerrätt. Du hittar formuläret på www.konsumentverket.se. Observera att om du väljer att använda det formulär konsumentverket tagit fram för att utöva din ångerrätt, ska detta skickas till oss och inte till Konsumentverket.

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar oss ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

För vissa varor gäller ångerrätten endast vid obruten yttre förpackning. Detta av bl.a. hygieniska skäl. Information om detta finns i de aktuella varornas produktbeskrivningar.

Under perioden Oktober till April gäller ej ångerrätten för varor som riskerar att frysa. Detta innefattar alla vattenbaserade produkter så som golvvårds-produkter (rengöringsprodukter, såpa, underhållsprodukter), ytbehandlingar (lack, grundlack) spackel, fogmassa samt lim.

Om du ångrar ditt köp och utnyttjar din ångerrätt kommer vi att göra en återbetalning, (eller, om betalning ännu inte har gjorts för de aktuella varorna, se till att fakturan krediteras omgående), snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om att du ångrat köpet under förutsättning att vi har fått tillbaka varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Du ska skicka varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Du är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

För att returnera en beställning är ni skyldiga till att ombesörja returfrakt av beställningen till Stureby Maskiner.
Beställningen skickas med valfritt ombud till Stureby Maskiner, Tussmötevägen 239, 12264 Enskede.

Reklamation

Vid fel på en vara har du som kund rätt att reklamera varan. Stureby Maskiner tar, som säljande bolag, emot reklamationer som faller inom den av tillverkaren specificerade garantitiden eller om garanti inte specificerats inom reklamationsrätten. Många av de varor Stureby Maskiner säljer kommer ifrån tillverkare med egna garanti-instruktioner riktade till slutkund. Du som kund kan välja att vända dig direkt till tillverkaren vig garantiärenden. 

Lagring och hantering av personlig data

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i General Data Protection Regulation (GDPR).

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Kontaktuppgifter

Om du har frågor gällande ångerrätt, reklamationer samt köp och beställning ber vi er kontakta Kundtjänst på 08-810220 eller maila oss på info@sturebymaskiner.se. Frågor som skickas in via e-post besvaras senast nästföljande vardag. Det går också bra att vända dig till oss per post:

Stureby Maskiner
Tussmötevägen 239
12264 Enskede

Kundtjänst: 08-810220
Org.nr: 556757-4594 VAT: SE556757459401

Force Majeure

Om du är en företagskund gäller att butiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, terror, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Om du är konsument gäller vad som stadgas i konsumentköplagen avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.

Övrigt

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, felaktigt publicerade priser, specifikationer och tekniska data. Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta Kundtjänst. Tidigare versioner av dessa villkor arkiveras inte av oss. Vi rekommenderar därför att du själv skriver ut och arkiverar äldre versioner av villkoren. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.